Den Sociale vicevært er en støtteordning for borgere, der har brug for hjælp til praktiske og sociale udfordringer. Formålet er at give information og redskaber, så beboerne bedre kan håndtere de udfordringer, de står overfor, og dermed forbedre deres trivsel både i hjemmet og i sociale fællesskaber.

Borgere kan selv henvende sig til den sociale vicevært, men henvendelser eller bekymringer kan også komme fra boligorganisationerne, fra kommunale enheder og fra naboer, venner, familie mm.

Et forløb kan være kort, fx et enkelt møde, eller det kan være over længere tid evt. i samarbejde med andre som kommunale enheder, boligorganisation, regionen, borgers eget netværk, frivillige foreninger mm.

 

Opgaver den sociale vicevært kan hjælpe med

  • Være bisidder ved møder i offentlige institutioner.
  • Hjælpe med at navigere i det offentlige system, som f.eks. forståelse af breve, kommunikation med kommunen og praktiske opgaver som oprettelse af MitID og ansøgning om boligstøtte.
  • Opsøgende arbejde for at hjælpe beboere med at finde og deltage i aktiviteter.
  • Håndtere henvendelser fra boligorganisationer angående bekymringer vedrørende beboere.
  • Forebyggende arbejde ved at oprette kontakt med voksne i boligområder og finde fællesskaber og aktiviteter
Vil du vide mere?

Nasli Aslan

Beboerkonsulent
27 83 04 88
mailCreated with Sketch Beta. nasli@botrivsel.dk